BATTISTA HYPERCAR RONDT EERSTE SNELHEIDSTEST AF OP NARDÒ

Automobili Pininfarina heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in de ontwikkeling van de nieuwe Battista: de volledig elektrisch aangedreven hyper GT is voor het eerst aan een snelheidstest onderworpen op het Nardò Technical Centre in Italië. De succesvolle test is het begin van een nieuw hoofdstuk in het ontwikkelingsprogramma van de krachtigste Italiaanse sportwagen ooit gebouwd.

Negen testexemplaren van de elektrische Battista zullen zowel op de openbare weg als op testlocaties worden ingezet voor het finetunen, homologeren en perfectioneren van het chassis, het geavanceerde torque vectoring-systeem en de unieke geluidsbeleving.

HYPERCAR


Testrijder en manager Vehicle Dynamics Georgios Syropoulos rondde om te beginnen een serie snelheidstests af op het wereldberoemde testcircuit, waaronder sprints op de 12,6 kilometer lange Nardò-ring en een aantal ronden op de 6,2 kilometer lange handling-baan. “Deze test is een opwindend moment voor onze klanten én voor het team van Automobili Pininfarina omdat het een volgende fase in de ontwikkeling van de krachtigste Italiaanse sportwagen ooit is,” zegt Paolo Dellachà, chief product and engineering officer van Automobili Pininfarina. “Met behulp van de modernste simulatietechnieken is natuurlijk al uitgebreid getest, maar nu kunnen we verder met het kalibreren van het handgemaakte chassis en viermotorig torque vectoring-systeem van de Battista op zowel de openbare weg als het circuit.”


De 120kWh-accu van de Battista levert energie aan vier elektromotoren, een voor elk wiel. Dit zorgt voor een gecombineerd vermogen van 1.900 pk en maximaal 2.300 Nm koppel. De geavanceerde aandrijflijn is in staat het vermogen te verdelen over de vier wielen op basis van maximale grip onder alle omstandigheden en biedt de bestuurder de mogelijkheid te kiezen voor een van de vijf beschikbare rijmodi (Calma, Pura, Energica, Furios en Carattere).

HYPERCAR


Georgios Syropoulos zegt hierover: “Het fenomenale prestatiepotentieel van de Battista staat buiten kijf. Onze klanten hebben nog nooit een acceleratie meegemaakt zoals in deze auto. Op basis van persoonlijke voorkeur kan een van de vijf rijmodi worden gekozen waardoor de auto veel meer kan dan alleen hard gaan. Met een uitstootvrij bereik van 500 kilometer en geavanceerde aandrijving op alle vier de wielen is elke rit in de Battista een buitengewoon plezierige ervaring.”


Het prototype van de Battista op het Nardò Technical Centre is geen uitgekleed testmodel met afwijkende carrosserie. Onder het elegante koolstofvezel koetswerk gaat een fraai afgewerkt interieur schuil met luxe details, waardoor de technici alle elementen van de nieuwe hyper GT in de praktijk kunnen testen.

HYPERCAR

RIJPLEZIER OP MAAT
De Battista hyper GT levert een unieke rijervaring dankzij het op maat gemaakte chassis, dat voor elke rit kan worden aangepast naar de op dat moment meest ideale setting.

In de testfase waar de auto zich nu in bevindt ontwikkelen de engineers van Automobili Pininfarina de technologieën van het model verder door om optimale dynamische eigenschappen te creëren, waaronder:
Brake tuning – De Battista is de eerste elektrische hypercar met geavanceerde, op de racerij gebaseerde Brembo CCMR koolstofvezel-keramische remmen.

Er wordt nu gewerkt aan de samenwerking van dit systeem met de luchtrem voor remmen vanaf hoge snelheden, en het energierecuperatiesysteem. Het doel is maximale prestaties op een voor de bestuurder vertrouwenwekkende manier.
Torque vectoring – De verdeling van het koppel van de vier motoren zal, geheel afgestemd op de unieke hyper GT-karakteristieken van de Battista, zorgen voor optimale grip en maximaal vertrouwen onder alle omstandigheden. Dit torque vectoring-systeem werkt energieneutraal door recuperatie en naadloos overschakelen waardoor het bereik wordt vergroot.


Afstelling van het chassis – Zo’n 1.000 uur virtueel testen van de ophanging met dubbele draagarmen, gesmede aluminium wielen, stabilisatorstangen en de standen en uitlijning van de wielen kan nu worden geëvalueerd en gefinetuned, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor de stijve koolstofvezel monocoque van de Battista.


Afstelling van de rijmodi – Met dank aan het geavanceerde torque vectoring-systeem heeft Automobili Pininfarina de mogelijkheid om meer onderscheid te maken tussen de verschillende rijmodi dan bij een auto met een conventioneel onderstel. Het finetunen van de software en evalueren van de rijmodi zal nu plaatsvinden op zowel het circuit als de openbare weg.

Bandenkeuze – Kopers kunnen kiezen uit 20 inch gesmede aluminium ‘Prezioso’-wielen voor en achter of gesmede aluminium wielen van het type ‘Impulso’, 20 inch voor en 21 inch achter met een gewichtsbesparing van 8,9 kilo per wiel op het onafgeveerde gewicht. Hierbij komen speciale high performance-banden: Michelin Pilot Sport Cup 2R of of Pirelli P Zero.

Tijdens de dynamische testen zullen de engineers de onderstelafstemming aanpassen om beide combinaties optimaal te laten presteren.
Aerodynamica – Na simulaties en testen in de windtunnel worden het unieke design en de actieve aerodynamica van de Battista tijdens tests op het circuit fijngeslepen. Dit om te zorgen voor de verfijning, stabiliteit en aerodynamische eigenschappen die verwacht mogen worden van een luxe hyper GT.


Geluidsbeleving – Een unieke rijervaring in alle opzichten, dat is de Battista. De dynamische testen geven de experts de mogelijkheid een hierbij passende geluidsbeleving te ontwikkelen, zowel binnen als buiten de auto.
Als in 2021 de eerste Battista’s worden afgeleverd, kunnen de kopers in minder dan 2 seconden van 0 tot 100 km/h accelereren – sneller dan een Formule 1-auto. Van 0 tot 300 km/h neemt minder dan 12 seconden in beslag en de topsnelheid is 350 km/h.


CONNECTED
De luxe hyper GT combineert verbluffende prestaties met optimale online verbinding met de gehele wereld dankzij de samenwerking met Deutsche Telekom. De overeenkomst garandeert Battista-rijders online connectivity waar ook ter wereld zonder onderbrekingen en zonder extra kosten.
Dit geavanceerde systeem beschikt over Over the Air-technologie, waardoor de software van alle 26 individuele controlemodules van de Battista online kunnen worden geüpdatet, van aandrijflijn tot infotainment. Door middel van slimme diagnose kunnen eventuele problemen al worden gemonitord voordat ze daadwerkelijk optreden, waarmee de connectiviteit van de 21e eeuw voor het eerst is toegepast in een hyper GT. De klantvriendelijke digitale services gaan verder, want bij elke Battista hoort een oplaadmogelijkheid in samenwerking met Charge Point en een door Pininfarina SpA ontworpen wallbox in dezelfde kleur als de hyper GT.

De Automobili Pininfarina Battista is vernoemd naar Battista ‘Pinin’ Farina, de oprichter van het in 1930 begonnen carrosseriebedrijf Pininfarina. De volledig elektrische hyper GT is de realisatie van de droom van Battista, die ooit een auto wilde zien met als merknaam Pininfarina. De eerste exemplaren zullen in 2021 worden afgeleverd en er worden niet meer dan 150 exemplaren met de hand gebouwd in Cambiano, Italië. Het is een unieke combinatie van legendarisch design en moderne elektrotechniek.

Redactie Tip.